Acronauta

Hibaüzenet

  • Notice: Undefined offset: 0 in user_node_load() (line 3682 of /home/sikloern/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3682 of /home/sikloern/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 0 in user_node_load() (line 3683 of /home/sikloern/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3683 of /home/sikloern/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 0 in user_node_load() (line 3684 of /home/sikloern/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load() (line 3684 of /home/sikloern/public_html/modules/user/user.module).

Trükkök

FIGYELEM!                                                                                                                                          
Kérem olvassa el figyelmesen az alábbi szöveget!                                                                           
Ezen az oldalon részletes leírásokat találhat a siklóernyős akró manőverekről.
A szerző ezek tartalmáért semmilyen felelősséget nem vállal!
Ne használja ezeket a leírásokat útmutatóként akró manőverek megtanulásához!
Az akró siklóernyőzés egy rendkívül veszélyes tevékenység! Hogy egy súlyos, akár halálos kimenetelű baleset esélyét minimálisra csökkentse, gyakoroljon kizárólag víz fölött, megfelelő állapotú felszereléssel, mentőcsónak biztosítással, egy professzionális akró oktató rádióirányítása mellett!


 

  • Merülőspirál
  • Front Rozetta
  • Full Stall
  • Negatív
  • Tolatás
  • SAT
  • Wing-Over
  • Aszimmetrikus Spirál
  • Dinamikus Full Stall
  • Looping
  • Aszimmetrikus SAT
  • Mac Twist
  • Misty Flip
  • Helikopter
  • SAT to Helico
  • Helico to SAT
  • Helico to Helico
  • Tumbling
  • Rhythmic SAT
  • Szinkron Spirál
  • Molineti
  • SAT Rodeo
  • Helico Rodeo
  • Helikopteres leszállás

Merülőspirál

Leírás:

Habár a Merülőspirál nem egy akró manőver, akik a siklóernyőzés ezen ága iránt érdeklődnek azoknak ezt kell először, nagy biztonsággal elsajátítanuk.

A Merülőspirál tulajdonképpen a leghatékonyabb magasság-leépítő manőver. Ennek során a kupola és a pilóta körülbelül egy szintben vannak és a belépőél a föld felé néz, akár párhuzamos is a horizonttal. A forgás középpontja nagyon közel van a kupolához, tehát a pilóta az ernyő körül forog. A süllyedési sebesség meghaladhatja akár a 20m/s-ot, a pilóta körsebessége pedig a 110 km/h-t, melyhez már igen jelentősen megnövekedett nehézségi gyorsulás is párosul.

Bevezetés

A következőkben egy jobb oldalra húzott Merülőspirált írok le:

Terhelj ki a jobb oldalra és fokozatosan kezdd húzni a jobb féket! Az ernyő egyre gyorsuló, dinamikus fordulóba kezd. Ha tovább húzod a féket, a kupola leborul eléd (belépő a horizont felé fordul), és nagy sebességgel süllyedni kezdesz.

Amikor a Spirállal ismerkedsz tartsd be a FOKOZATOSSÁGOT Eleinte csak kisebb süllyedésű, meredek fordulókat gyakorolj, aztán csak szép lassan húzz egyre dinamikusabbakat és meredekebbeket! Így biztonságosan megtanulhatod a spirál helyes kivezetését.

Kivezetés:

Mivel a siklóernyőknek igen nagy a keresztstabilitása, ha középre helyezed a testsúlyod és felengeded a féket az ernyő általában néhány kör után magától kijön a spirálból. Elősegítheted a kivezetést a külső (bal) oldal fékezésével.

DE!

Sok újabb konstrukciós ernyő, különösen alacsony oldalviszonnyúak (DHV 1, 1-2!) „spirálisan instabilok” (Spirally unstable). Ez azt jelenti, hogy ha felengeded a belső féket egy nagy merülősebességű (mondjuk 14 m/s fölötti) spirálban, az ernyő mégjobban begyorsul, ahelyett, hogy kilépne a spirálból és ha a pilóta nem tesz semmit, magától nem is fog kivezetődni! Ilyenkor szimmetrikusan pumpálj egy nagyot mind a két féken, amilyen erősen csak tudsz (a fékek nagyon kemények lesznek!), vagy próbáld meg lehúzni a külső oldali féket, akár két kézzel! Ezzel kibillentheted az ernyőt az egyensúlyi állapotbol.

Veszélyek!

A spirál legnagyobb veszélye, ha benne ragadsz és nem tudod kivezetni miközben nagyon nagy sebességgel közeledsz a földhöz (akár több, mint 70km/h-val!), a jelentős nehézségi gyorsulás pedig hosszú távon akár eszméletvesztéshez is vezethet, ami szinte bizonyosan egyenlő a HALÁLLAL!

HA NEM TUDOD KIVEZETNI A MERÜLŐSPIRÁLT LEGKÉSŐBB 300 MÉTER MAGASAN, HALADÉKTALANUL DOBD KI A MENTŐERNYŐDET, KÜLÖNBEN MINDEN VALÓSZÍNÜSÉG SZERINT MEG FOGSZ HALNI, MÉG AKKOR IS, HA VÍZBE CSAPÓDSZ!

A DHV spirálban 14m/s-os merülési sebességig teszteli az ernyőket. Efölött a DHV nem garantálja az adott típus biztonsági tulajdonságait és az ernyő viselkedése akár jelentős mértékben is megváltozhat!

Ha túl gyorsan vezeted ki a spirált az ernyő nagyon le fog maradni mögötted, majd nagymértékben előrelő. Ha nem kezeled megfelelően a szituációt kaphatsz egy nagy csukást.

Légy nagyon óvatos és tartsd be a fokozatosságot!

 

Frontrozette

Leírás:

Ez a manőver amilyen egyszerű, annyira látványos, főleg hozzá nem értők szemében. Az ernyő U (vagyis patkó) alakot vesz fel úgy, hogy a fülek előre néznek. A kupola feltöltődve marad, de a horizontális sebessége szinte teljesen elvész. Stabil Front Rozettában a süllyedési sebesség körülbelül 6 m/s.

Bevezetés

A fékek elengedése nélkül fogd meg a két középső „A” zsinórt minél magasabban, majd lassan és szimmetrikusan kezdd el lefelé húzni őket. Ekkor a belépőél közepe berogyik majd a szárnyvégek közelíteni kezdenek egymáshoz, míg végül elöl összeérnek és az ernyő felveszi a patkó alakot.
Kis oldalviszonyú (DHV 1, 1-2) ernyőknek szinte lehetetlen Front Rozettát húzni, mert nem tapsolnak össze a szárnyvégek.

Kivezetés:

Ha a zsinórokat elengeded az ernyő általában magátol kirendeződik, de óvatos, szimmetrikus fékhúzással vagy pumpálással elősegítheted a nyílást.
Mivel a kupola még mindíg a fejed felett van nagyjából feltöltődve (de természtesen jelentősen lecsökkent kupolanyomással), visszanyílás után nem lő előre, így egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis mértékben kell megfékezned. Ha bármilyen probléma miatt nem tudod újranyitni az ernyőt, húzz egy Full Stall-t (persze csak, ha van elég magasságod!).

Veszélyek!

Ha a bevezetéskor túl hirtelen kezded el húzni az A zsinórokat könnyen kaphatsz egy front stallt.
Kivezetés után az ernyő horizontális sebessége nagyon csekély. Hagyd egy kicsit sebességet gyűjteni mielött fékezni (fordulni) kezdesz, mert egy korai fékezés könnyen áteséshez vezethet (Negatív, Full Stall!)!
Erősen használt, rossz porozitású ernyőknél előfordulhat, hogy kivezetéskor stabil zsákesésbe kerülszi. Ilyenkor lépj rá a gyorsítóra vagy ha az nincs bekötve, tenyérrel finoman nyomd előre az A hevedereket, hogy gyorsítsd az ernyőt és kikerülj a zsákesésből!

 

Full stall

Leírás:                                                                                                                                      

Az ernyő teljes átejtése, a Full Stall, az egyik legfontosabb manőver, amit nagyon sokat kell gyakorolnod, ha acrozni szeretnél. Gyakran szükséged lesz rá! Sokszor, ha hibázol, nincs más (gyors és biztonságos) választás, hogy visszanyerd az elvesztett kontrollt az ernyőd felett, egyes manőverek kivezetéséhez pedig szintén elengedhetetlen. Ha jól tudod kezelni a Full Stall-t, az acrozás, de még a „sima” repülés is sokkal biztonságosabbá válik!

Előkészületek:

Állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet és a lábaidat húzd magad alá. Ha a fékek túl hosszúak használj egy-egy rátekerést a fékeken.

Bevezetés

Lassú, szimmetrikus fékezéssel lassítsd le az ernyőt a minimum sebesség közelébe. Miután stabilizálódott a fejed felett (nem hintázol tovább), határozott, szimmetrikus mozdulattal húzd le teljesen a fékeket. Ettől az áramlás leválik a szárnyról és a kupola átesik. Ne ijedj meg, az ernyő hirtelen lebillen mögéd (illetve ahogy az ernyő sebessége hirtelen elvész te a tehetetlenséged miatt kilendülsz alóla), és olyan érzésed lesz, mintha hanyatt rántottak volna. TARTSD LENNT a fékeket néhány másodpercig, legalább amíg vissza nem lendülsz teljesen az ernyő alá! Ezután szép lassan és szimmetrikusan kezdd el felengedni a fékeket körülbelül a könyököd szintjéig (természetesen ez nagymértékben függ az ernyő típusától és a fékbeállítástól!), amíg azt nem tapasztalod, hogy kupola megnyugszik, kirendeződik a fejed felett és nem pulzál tovább. A fék is könnyebbé válik és megszűnik a rángatása. Ez a pont a Stabilizált Full Stall, melynek megtalálása már kissé több gyakorlást igényelhet (szintén nagyban függ az ernyő típusától).

Ha a fékeket továbbra is mélyen lenn tartod, nehéz lesz kontrollálni az ernyőt, az hevesen pulzálni fog és a nagy fékerő miatt nehezebb lesz szimmetrikusan tartani a fékeket is.

Kivezetés:

A stabilizált Full Stall pozíció megtalálása fontos szerepet játszik a kivezetésnél is, mivel egy nyugodt stabil kupolát sokkal könnyebben és biztonságosabban lehet kezelni, mint egy hevesen pulzálót. Mindenféleképpen próbáljunk meg egy stabilabb helyzetből (hacsak időleges is) indítani a manőver kivezetését, amikor az ernyő szimmetrikusan a fejünk felett van, vagy épp kissé előre billent. Ekkor határozottan és szimmetrikusan engedjük fel a fékeket, enyhén fékezett pozícióba. Az ernyő kirendeződik, és ahogy újra repülni kezd (sebességet gyűjt) hirtelen előre lő. Amint a kupula megindul előre, óvatosan fékezd meg, hogy megelőzd a kupola becsukódását.

Ha a Full Stall-t sikerült szépen stabilizálni és az ernyő a fejed felett van, könnyű dolgod van, csak engedd fel a fékeket szimmetrikusan és finoman fékezd meg az előrelövést.

Veszélyek!

Amikor az ernyő átesik, a tehetetlenséged miatt te még kicsit tovább lendülsz (mivel az ernyő gyorsabban fékeződik le, mint te) ezért néhány a kupola mögéd „esik”. SOHA NE ENGEDD FEL A FÉKEKET AMIKOR AZ ERNYŐ MÖGÖTTED VAN, MERT OLYAN MÉRTÉKBEN ELÉŐRE LŐHET, HOGY AKÁR BELE IS ESHETSZ A KUPOLÁBA!
Erről videókat is láthatsz a videó galériában.

Előfordulhat, hogy a pulzáló Full Stall-ban a fékeken olyan erő keletkezik, ami valamelyik oldalon hirtelen felrántja a kezedet. Azt javaslom ilyenkor azonnal engedd utána a másik féket is és vezesd ki a Full Stallt! A másik lehetőség, hogy megpróbálod azonnal visszahúzni a féket, de ha ezt nem tudod elég gyorsan megtenni, az ernyő gyors Negatívba kezdhet annak minden veszélyével (lásd: a Negatív veszélyei), különösképpen a hevederek betekeredése. Ha nagyon becsavarodsz (kb 2-nél többször) a fékzsinórok teljesen megszorulhatnak és az ernyőt nem tudod kivezetni Full Stall-ból! Ha nincs elég (több száz méter!) magasságod gépészkedni, dobj mentőernyőt!

A Full Stall talán legkritikusabb pontja a kivezetés. Légy óvatos, mert ha túl keményen fékezed meg az előrelövő kupolát, ismét áteshet (általában aszimmetrikusan). Ha viszont nem fékezel eléggé, könnyedén kaphatsz egy nagy csukást (front stall vagy féloldalas), aminek akár befűződés is lehet a vége. Ha ez megtörténik és érzed, hogy az ernyő spirálba indul azonnal próbáld meg átejteni a nyitott oldalt (akár 2 kézzel is!) és Full Stallban kinyitni a befűződést. Ha spirál túlságosan begyorsul már nagyon nehéz lesz Full Stallt húzni és lehet, hogy már csak egy utolsó esélyed marad…

Erősen használt, rossz porozitású ernyőknél előfordulhat, hogy kivezetéskor stabil zsákesésbe kerülsz, főleg, ha túl lassan engeded fel a fékeket és nem hagyod az ernyőt gyorsan sebességet gyűjteni. Ilyenkor lépj rá a gyorsítóra vagy ha az nincs bekötve, tenyérrel finoman nyomd előre az A hevedereket, hogy gyorsítsd az ernyőt és kikerülj a zsákesésből!
Soha ne végezz semminemű acrorepülést ilyen állapotú ernyővel, az életed a tét!

 

 

Negatív

Leírás:

A Negatívban a szárny egyik fele hátrafelé, míg a másik előre repül. A forgásközéppont az ernyő közepéhez közel esik. Pörgés közben a kupola oszcillál, a pilóta előre hátra billeg az ernyő alatt és az átejtett (negatív) oldali szárnyvég előrefittyen.

Előkészületek:

Hogy a hevederek betekeredésének veszélyét lecsökkentsd, állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet, a lábaidat húzd magad alá és készülj fel rá, hogy együtt kell forognod az ernyővel. Ha a fékek túl hosszúak használj egy rátekerést (lehetőleg mindkét féken, a szimmetria érdekben).

Bevezetés

Húzd össze magad minnél kisebbre, így könnyebben le tudod követni az ernyő pörgését. Szimmetrikusan fékezd az ernyőt áteséshatárra, majd egyszerre húzd le teljesen az egyik oldali féket, a másikat pedig engedd fel és kezeddel ragadod meg a hevedert. Ekkor a fékezett szárny átesik és az ernyő gyorsan pörögni kezd.

Vagy

Ennél dinamikusabb bevezetési mód, ha normál repülés közben hirtelen lehúzod valamelyik féket amennyire csak tudod (közben mindig fogd a túloldali hevedert, ezzel is megelőzve a betekeredést). Nagyobb kezdeti lendületed miatt ekkor kissé kilendülsz az ernyő közepe alól.

Kivezetés:

Húzd le a külső oldali féket is ezzel Full Stall-t húzva, amitől megáll a pörgés. Stabilizáld, majd vezesd ki. Kezdetben javaslom ennek a módszernek az alkalmazását, mert egyszerűbb és biztonságosabb (biztosított a szimmetrikus kivezetés).

Vagy

Engedd fel a féket abban a pillanatban, amikor az ernyő fölötted van, lelassul vagy épp pont kicsit eléd lendül, majd fékezd meg az előrelövő kupolát. Ha az előrelövés túlságosan aszimmetrikus, terhelj ki a magasabban lévő szárny irányába (általában a külső oldal)!

Vagy

A következő technika már kissé precízebb ernyőkezelést igényel, de ennek segítségével tisztán és szimmetrikusan ki tudjuk vezetni még a vadul oszcilláló negatívokat is.
Óvatosan engedd fel a negatív oldali féket csupán néhány centimétert és finoman húzd le a külső oldali féket (óvatosan, nehogy akaratlanul Full Stall-t húzz). Ennek hatására a pörgés lelassul. Engedd fel a negatív oldali féket még jobban, de a másik oldalt tarts továbbra is finoman fékezve, ettől az ernyő megáll majd előrelő (ezt fékezéssel kontrolláld, nehogy elcsukjon).

Veszélyek!

Ha a tested nem tud olyan gyorsan fordulni, mint az ernyő, akkor hevederek betekeredhetnek. Ilyenkor azonnal vezesd ki a Negatívot és szüntesd meg a tekeredést! Ha túlságosan becsavarodtál (kb. kétszer vagy többször) a fékzsinórok annyira megszorulhatnak, hogy egyátltalán nem tudod irányítani az ernyőt, így az tovább pörög vagy kontrollálhatatlan spirálba kezd. Egy ilyen helyzetet már elég nehéz megoldani, főleg ha nincs alattad még jó pár száz méter, úgyhogy ne habozz kidobni a mentőernyődet!

Kivezetéskor az ernyőnek sebességet kell gyűjtenie, tehát ne fékezd meg túl keményen, mert akkor ismét áteshet (általában aszimmetrikusan)! Ha azonban nem fékezed meg eléggé az előrelövő kupolát, könnyen elcsukhat és akár be is fűződhet!

Hasonlóan a Full Stall-hoz, ha akkor engeded fel a féket amikor az ernyő nagyon mögötted van és nem fékezed meg kellően az előrelövést AKÁR BELE IS ESHETSZ A KUPOLÁBA!

Ne próbálgasd ezt a manővert fekvő beülővel, mert a kinyújtott testhelyzet rendkívüli mértékben megnöveli a hevederek betekeredésének veszélyét!

Mielőtt a Negatívval próbálkozol, tanuld meg nagy biztonsággal kezelni a Full Stall-t!

 

Tolatás

írás:

A manőver alatt az ernyő hátrafelé repül (vagy inkább „csúszik”), miközben a kupola nagyjából feltöltődve marad. A Tolatás az áramlás leválásával jár és tulajdonképpen egy nagyon vékony ösvényt képez a zsákesés és a Full Stall között.

Előkészületek:

Állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet és a lábaidat húzd magad alá. Ha a fékek túl hosszúak használj egy-egy rátekerést a fékeken.

Bevezetés

Szimmetrikus fékezéssel lassítsd az ernyőt minimum sebességre. Miután stabilizálódott a fejed felett és nem billeg tovább, óvatosan húzd még tovább a fékeket néhány centimétert. Ekkor a fékek hirtelen könnyüvé vállnak, az ernyő pedig zsákesésben megindul lefelé.
Ha ebben a pillanatban picit visszaengednéd a fékeket a zsákesés stabilizálódna, ehelyett azonban tartsd még ebben a pozícióban kicsit amíg az ernyő meg nem indul hátrafelé. Ezt a fülek előrecsapódása remekül jelzi, hasonlóan, mint Stabilizált Full Stall-ban, de annál jóval kisebb mértékben. Nagyon finom fékmozdulatokkal próbáld meg a kupolát ebben a helyzetben tartani. Néhány ernyőtípust kifejezetten könnyű, egyeseket nehéz stabil tolatásban tartani. Némely ernyők stabilabbak, mások érzékenyebbek és ezek folyamatos apró korrekciókat igényelnek a manőver során.

Vagy:

Vezess be egy Full Stall-t, majd keresd meg a stabilizált állapotot. Ha megvan, nagyon lassan engedd fel mégjobban a fékeket egészen a tolatás állapotig (a süllyedési sebesség csökken, a hátrafelé haladási sebesség nő).

Kivezetés:

Csak engedd fel a fékeket, majd fékezd meg az előrelövő kupolát.

Veszélyek!

Ha túl sok féket húzol (ez akár néhány centimétert is jelenthet!) az ernyő nagyon könnyen Full Stall-ba eshet. Olvasd el a Negatív és a Full Stall veszélyeit!
Mielőtt a Tolatással próbálkoznál, tanuld meg nagy biztonsággal kezelni a Full Stall-t!
Ne kísérletezz ezzel a trükkel, ha az ernyőd már erősen használt, porozitása nem megfelelő, mert rendkívül nagy a veszélye, hogy akaratlanul stabil zsákesésbe kerülsz!

 

Sat

Leírás:

Ezt a manővert Raul Rodriguez találta ki 1999-ben. Az elnevezés az ő acro csapata, a Safety Acro Team nevéből ered. A SAT egyfajta spirál, melyben a forgás középpontja az ernyő és a pilóta között helyezkedik el, ezért az ernyő előre, míg a pilóta hátrafelé pörög. A süllyedési sebesség viszonylag csekély, 2-6 m/s, az ernyő típusától és a manőver kivitelezésétől függően.
Ez az alapja további 3, összetettebb manővernek, az Aszimmetrikus SAT-nak, a Tumbling-nak és a Ritmikus SAT-nak, melyek jelenleg a legdinamikusabb manővereket alkotják.

Bevezetés

Ha jobbra akarsz SAT-ot húzni, fékkel a kézben ragadd meg a bal oldali hevedert, told kifelé amennyire csak tudod és teljes testsúlyodat helyezd jobbra. Ez a testhelyzet a SAT pozíció. Tekerd rá a jobb fékzsinórt a kezedre egyszer vagy kétszer (fékbeállítástól függően) és fokozatosan növekvő fékhúzással kezdj egy dinamikus fordulót jobbra, mintha csak egy Merülőspirált akarnál bevezetni. Körülbelül ¾-1 kör után az ernyő leborul eléd, a belépőél már közel párhuzamosan áll a horizonttal, a fék pedig jelentősen felkeményedik. Ezen a ponton húzd még tovább a féket körülbelül a válladig/melledig. A mozdulat továbbra is maradjon folyamatos, ne tégy hirtelen mozdulatot, de készülj fel rá, hogy a fék igen kemény lesz! Ekkor forgásközéppont megváltozik, a fékezett oldal feljebb kerül (spirálban az van lejjebb), te pedig lebillensz balra a beülőben. A bal kezeddel a hevederen támaszkodva tartsd magad továbbra is SAT pozícióban.

Minél mélyebbre húzod a féket, a SAT annál meredekebb lesz (a belépő és a horizont által bezárt szög nő, melynek maximális mértéke típusonként változik), a forgás lelassul és a süllyedési sebesség csökken. Azonban légy óvatos, nehogy véletlenül egy Coconut Spin-t húzz! Ha SAT közben az alsó szárnyvég egy kicsit csapkod, laza, az azt jelenti, hogy az ernyő nem áll elég meredeken (a SAT túl „lapos”), ezért ilyenkor bátran húzd még mélyebbre a féket!

Azt tapasztaltam, hogy alacsony DHV kategóriás (újabb konstrukciós DHV 1, 1-2) ernyőkön tágabb az az időintervallum, mely alatt az ernyőt be lehet vezetni SAT-ba, a kisebb negatív hajlam miatt pedig sokkal biztonságosabb is. Azt javaslom, hogy egy ilyen ernyőn tanuld meg ezt a manővert. Ha sikerül pár sikeres SAT-ot húznod, utána már könnyen menni fog más típusokon is. Néhány ernyővel azonban egyáltalán nem lehet SAT-ot húzni (főleg régebbi típusok, de van köztük néhány új konstrukció is). Mielött ezzel a trükkel próbálkozol győződj meg róla, hogy az ernyőd nem ezen típusok valamelyike.

Haladó technika:

Ha már tudsz figyelni a testedre, elengedheted a bal hevedert és a féket is, például, hogy integess a csajoknak a parton. Ez az egy kezes SAT (One-Handed SAT).

Kivezetés:

Engedd el a bal oldali hevedert, helyezd középre a testsúlyod, és határozottan engedd fel a jobb féket. A mozgás Merülőspirálban folytatódik, amit vezess ki egy-két fordulóval. A fék felengedése után általában az alsó szárnyvég egy pillanatra becsukódik, de ez nem jelent problémát. Akár egy teljes körön belül is ki lehet vezetni a SAT-ot amit elősegíthetsz, ha a jobb fék felengedésével egyidőben határozottan rápumpálsz egyet a bal oldalra.

Veszélyek!

Mint szinte mindegyik acro manőver esetében, a SAT bevezetésénél is az időzítés a legfontosabb.

Bevezetés túl korán:

A fordulóban még nincs elég dinamika a SAT bevezetéséhez (a belépő és a horizont által bezárt szög túl nagy, a fék nem elég kemény), de közben nagyon agresszíven húzod a féket, ezért az ernyő dinamikusan elpörög Negatívba (hevederek betekeredésének nagy veszélyével!) ahelyett, hogy SAT-ozna. Ha ez megtörténik, húzd el a külső oldalt is és Full Stall-lal vezesd ki a Negatívot! Olvasd el még a Negatív veszélyeit!

Bevezetés túl későn:

Ha nem húzod eléggé a féket, vagy későn próbálod meg bevezetni a SAT-ot, amikor már túl dinamikus a forduló, az ernyő egy nagyon gyors Merülőspirálba kezd. Ebből a helyzetből már nem tudod bevezetni a SAT-ot, bármilyen erősen is húzod a féket, ezért azonnal vezesd ki a spirált!

Ha a kivezetéskor nem helyezed középre a testsúlyod, hanem továbbra is erőteljesen jobbra terhelsz, az ernyő egy nagyon gyors Spirálba (ún. Nose Down Spiral) kezdhet. Kérlek olvasd el nagyon figyelmesen a Merülőspirál veszélyeit!

Mielőtt ezzel a trükkel próbálkozol, tanuld meg nagy biztonsággal kezelni a Full Stall-t és kivezetni nagy merülősebességű Spirálokat!

 

Wingover

Leírás:

A Wing-Over az egyik legrégebbi acro manőver. Váltott irányú, dinamikus fordulók sorozatából áll, melyek során a pilóta az ernyő fölé lendül (angolul „over the wing”). Ez az alapja az egész akrózásnak, de emellett az egyik legnehezebben elsajátítható (valamint átadható) manőver, különösképpen mivel általában ez az első igazi akró manőver amivel egy pilóta megpróbálkozik. Kulcsa a testsúlyáthelyezés és a fékezés összehangolt időzítésében rejlik.

Bevezetés

Indíts egy dinamikus bal fordulót, határozott fékhúzással és testsúlyáthelyezéssel. Amikor kezdesz lefelé lendülni, engedd fel a féket, helyezd át a testsúlyodat jobbra, majd az alsó holtponton (amikor az ernyő alá érsz), húzd meg a jobb oldali féket. Mostmár kissé fellendülsz, a kupola pedig leborul eléd. Amikor eléred a legmagasabb pontot, fékezd meg az ernyőt mindkét fékkel, amíg süllyedni nem kezdesz! Ezután megint terhelj ki balra, majd fékezz az alsó holtponton. Ne feledd el a kupola megfékezését a felső holtponton!
Ezt a mozgássort folytatva az ernyő minden fordulóval több és több energiát gyűjt, te pedig egyre magasabbra lendülsz.

Nézd végig a videókat, hogy jobban megértsd, mit próbáltam elmagyarázni!

Kezdd a gyakorlást egészen kis hintákkal (kevés fékkel és testsúlyáthelyezéssel) és csak szép fokozatosan növeld a kilengés mértékét!

Haladó technika:

Ha a technikád már kifinomult és a Wing-Over-ed (meg az ernyőd) elég dinamikus, tégy befejezett fordulókat több mint 180 fokos elfordulással így nem kell megfékezned az ernyőt a felső holtponton. Ilyenkor a mozgásod már egy zárt „8”-as alakot ír le, nem pedig „S”-ek láncolatát.

Amikor gyorsan akarok felépíteni egy Wing-Over-t, mindig egy rövid Negatívval indítok: Húzd el az egyik oldalt keményen és gyorsan Negatív-ba majd engedd fel a féket körülbelül 45 fokos elfordulás után. Ekkor az ernyő hirtelen eléd lő (meg is kell fékezned!), és ahogy visszalendülsz alá számottevő energiát gyűjtesz, így a következő fordulóban akár már a kupola szintjéig is fellendülhetsz!

Ne kísérletezz ezzel a technikával amíg nem vagy teljesen magabiztos a normál módszer (lásd fenn) és a Negatív forduló kivitelezésében!

Kivezetés:

A Wing-Over legegyszerűbb és legbiztonságosabb kivezetése, ha az utolsó forduló után nem terhelsz át a másik oldalra, hanem egy-két 360 fokos fordulóval kivezeted az energiát. Olvasd még el a Merülőspirál leírását!

A másik lehetőség, hogy fokozatosan csökkenő mértékű fékezéssel és testsúlyáthelyezéssel leépíted a Wing-Over-t, míg az ingázás teljesen meg nem szűnik.

Veszélyek!

Kezdők legtöbbször abba a hibába esnek, hogy nem fékezik meg az ernyőt a felső holtponton, ezért amikor a kilengés már kicsit nagyobb, a felső szárnyvég dinamikusan és akár igen nagymértékben is elcsukhat, ami további veszélyes helyzeteket teremthet (lásd a videókon!).
Azt javaslom, eleinte kezdd minnél korábban a testsúlyáthelyezést és a fékezést (a testsúlyáthelyezést rögtön a felső holtpont elhagyása után, a fékezést pedig még az alsó elött)! Így a fordulók laposabbak viszont dinamikusabbak lesznek, ezzel együtt pedig biztonságosabbak is. Minél később indítod a következő fordulót, annál magasabbra lendülsz, de légy óvatos! Ezt legkésőbb a legalacsonyabb ponton tedd meg, mielött még emelkedni kezdenél, különben a fellendülés közben az energia elfogyhat, ami egy óriási csukást (általában front stallt) eredményezhet, miközben az ernyő alattad van! Ha azt érzed, hogy a mozgásod nagyon lelassul, a zsinórok pedig kezdenek meglazulni, húzd a fékeket jó mélyre (a fékerő igen csekély lesz), ezzel még megakadályozhatod a csukást vagy legalább
enyhítheted a következményeket!

 

Aszimmetrikus spirál

Leírás:

Az Aszimmetrikus Spirál tulajdonképpen egy Wing-Over, de csak egy oldalra. A testsúlyáthelyezés és a fékezés technikája is nagyon hasonló. A pilóta nem lendül olyan magasra az ernyő fölé, viszont a fordulók dinamikusabbak, ezért a legdinamikusabb manővereket Aszimmetrikus Spirálból lehet bevezetni (Looping, Aszimmetrikus SAT , Tumbling).

Bevezetés

A következőkben egy jobbra húzott Aszimmetrikus Spirált mutatok be.
Építs fel egy dinamikus Wing-Over-t. Miután egy jobbos fordulóban elhagyod a legmagasabb pontot, kicsit terhelj ki balra, hogy egyenesen és szimmetrikusan lendülj vissza az ernyő alá. Pont amikor a kupola alatt vagy húzz egy kemény jobb féket és ugyanabban a pillanatban erőteljesen terhelj ki jobbra. Ekkor egy gyors és dinamikus fordulóval az ernyő fölé lendülsz. A féket ne tartsd lenn inkább csak pumpálj egy nagyot és miután a forduló elindult engedd fel, hogy az ernyő teljes sebességgel pörögjön. Miután elhagyod a felső holtpontot terhelj ki balra, hogy megállítsd a fordulást és egyenesen lendülj vissza az ernyő alá. A legalacsonyabb ponton ismét erőteljes fékezés és testsúlyáthelyezés jobbra…és így tovább.

Vagy…

Húzz egy SAT-ot jobbra. Vezesd ki, majd rögtön terhelj erőteljesen balra, hogy megállítsd a fordulót. Amikor az ernyő alá érsz, fékezz és terhelj jobbra…Innentől folytasd a fent leírtak szerint! Ez a módszer elsősorban hagyományos méretű - nem akró - ernyővel segít rávezetni a megfelelő technikára, mivel a SAT kivezetése után a testsúly külső oldalra való helyezésével könnyedén a kupola alá lendülhetsz vissza, viszonylag nagy sebességgel és energiával, amiből könnyedén bevezethetsz egy aszimmetrikus fordulót (míg ha például ehhez egy sima spirállal gyűjtenél sebességet, a nagy oldalirányú, forgási energia miatt sokkal nehezebb a fordulót kihozni "egyenesbe", vagyis, hogy a kupola közepe alá lendülj vissza, ami elengedhetetlen egy szép Aszimmetrikus spirál kivitelezéséhez).

A nagy lendületnek köszönhetően nem kell megfékezned az ernyőt a felső holtponton, de néhány ernyő hajlamos arra, hogy a külső oldali szárnyvég becsukódjon. Ezt finom fékezéssel megelőzheted (a külső oldalon) mielött még a csukás bekövetkezne. Ez fontos, mert sok energiát veszítessz el még egy ilyen jelentéktelennek tűnő szárnyvégcsukódás során is.

Haladó technika:

Ha egy másik, dinamikus manővert szeretnél bevezetni az Aszimmetrikus Spirálból, amihez sok energia kell (Looping, Aszimmetrikus SAT, stb) indítsd a fékezésd és a testsúlyáthelyezést kicsit korábban, még mielött elérnéd a legalacsonyabb pontot. Ezzel az aszimmetrikus forduló nem lesz olyan magas, viszont gyorsabb és dinamikusabb.

Ha azt szeretnéd, hogy a fordulók magasabbak legyenek, terhelj és fékezz az alsó holtpont elhagyása után (csak egy pillanattal)! Ilyenkor kissé nagyobb féket kell húznod, hogy a kupola teljesen visszaforduljon (a horizonttal párhuzamosan). Ez azonban csak akkor fog működni, ha elötte már elegendő energiát gyűjtöttél az aszimmetrikus spirálban.
Ilyen jellegű íves Aszimmetrikus Spirálból ne indítsd más manővert, mert nincs benne elegendő sebesség a biztonságos végrehajtáshoz!

Kivezetés:

Vezesd ki az energiát egy-két 360 fokos fordulóval.

Veszélyek!

A Wing-Over összes veszélye például nagy csukás, befűződés stb.

 

Dinamikus Full Stall

Leírás:

Ez egy Full Stall valamilyen dinamikus manőverből bevezetve, amikor szándékosan idézünk elő emelkedést és az ernyő jelentősen mögénk kerül. Ez akár oly mértékű is lehet, hogy néhány pillanatra a pilóta és az ernyő egy szintbe kerülhetnek.

Bevezetés

Adj a szokásosnál nagyobb sebességet az ernyőnek például gyorsító használatával vagy indíts valamilyen dinamikus manővert például Aszimmetrikus Spirál, Wing-Over, SAT). Vezesd ki a manővert gyorsan, anélkül, hogy fokozatosan vezetnéd el az energiát. Nagyon ügyelj a szimmetrikusságra, tehát pont az ernyő közepe alá lendülj be! Tekerd rá a kezeidre a fékeket egyszer vagy kétszer és finoman kezdj fékezni, amikor elhagyod a legalacsonyabb pontot és emelkedni kezdesz (ezzel is növelve az emelkedés mértékét). Mielőtt elérnéd a legmagasabb pontot, húzd le a fékeket teljesen és készülj fel rá, hogy erősen kell majd tartanod őket! Készülj fel rá, hogy sima Full Stall-al ellentétben nehezebb lesz átejteni az ernyőt és jóval több időbe telik majd míg visszalendülsz (szinte zuhansz) az ernyő alá.

Kivezetés:

Tartsd lenn a fékeket, amíg vissza nem lendülsz az ernyő alá majd stabilizáld és vezesd ki a Full Stall-t!

Haladó technika:

Miután az ernyő átesik, engedd fel a fékeket stabilizált Full Stall pozícióba, így a kupola rendezettebb marad. Pont mielött még visszatérnél az ernyő alá, engedd fel még egy kicsit a fékeket, majd fékezd meg az előrelövést, mely akár igen nagy mértékű is lehet!
Ez a technika a Dinamikus Full Stall leggyorsabb kivezetése.

Veszélyek!

A Full Stall összes veszélye és a bevezetéskor még erősebben kell tartanod a fékeket, hogy az ernyőt átejtve tartsd! Mielőtt ezzel a manőverrel próbálkozol tanuld meg nagyon biztonságosan kezelni a normál Full Stall-t! Ezután kezdd a gyakorlást egészen kis energiabevitellel és csak szép fokozatosan növeld a kilengés mértékét!

 

Looping

Leírás:

A Looping során a pilóta az ernyő közepe fölött lendül át. Ez az egyik legrégebbi acro manőver amit több, mint 10 évvel ezelött az akrórepülés úttörője André Bucher fedezett fel.

Bevezetés

Indíts egy Aszimmetrikus Spirált jobbra. Amikor a fordulók már igazán dinamikusak és az időzítés is rendben van, húzd a következő kört balra, mintha csak egy Wing-Over-ben lennél, de rendkívül erőteljes testsúlyáthelyezéssel!

Az első próbálkozásoknál kezdd a testsúlyáthelyezést közvetlenül a legmagasabb pont elhagyása után, a fékezést pedig még a legalacsonyabb elött, így a Looping nem lesz túl
magas (csak, mint egy nagy Wing-Over forduló), de dinamikusabb és ezzel biztonságosabb is! Amikor így már magabiztosan megy, fokozatosan kezdheted egyre később és később hogy növeld Looping magasságát.

Egy Wing-Over magasságát fokozatosan növelve is el lehet jutni a Looping-ig, de ehhez igen dinamikus ernyő is szükséges. Ilyenkor egymás után akár több Looping-ot is húzhatsz, csakúgy, mint egy Wing-Over-t.

Mielött még az Aszimmetrikus Spirál elterjedt volna, a pilóták sima Merülőspirálból húztak Looping-ot, de elég gyakran a kupola mellé (vagy bele!) zuhanva végződött a mutatvány. Javaslom ne próbáld ki ezt a technikát míg nem vagy tökéletesen magabiztos az Aszimmetrikus Spirálból húzott Loopingokkal! Azokkal az ernyőkkel, amikkel könnyedén lehet nagy Wing-Overeket húzni, általában igen könnyű a Spirál-Loop-ot is, ezen kívül azonban kockázatos lehet!

Bevezetés

Fokozatos fékezéssel és testsúlyáthelyezéssel vezed be az ernyőt egy merülőspirálba. Néhány kör után, amikor a belépő kezd párhuzamossá vállni a horizonttal és a centrifugális erő már présel a beülődbe, engedd hirtelen fel a féket, terhelj ki a másik oldalra amennyire csak bírsz és amikor az ernyő alá érsz, a legalacsonyabb ponton húzd be a féket is. Ügyelj arra, hogy a spirálból kijövet az ernyő közepe alá lendülj be!
Ügyelj arra, hogy a Spirál közben a külső oldali szárnyvég ne csukódjon be, mert ezzel sok energiát veszíthetsz. Légy biztos benne, hogy elegendő energiát gyűjtöttél a Loopinghoz. Jobb, ha a spirál kicsit gyorsabb vagy, mint lassabb, különben óriási csukásokat kaphatsz és akár még a zsinórok közé vagy az ernyőbe is zuhanhatsz!

Kivezetés:

Miután visszalendülsz az ernyő alá, vezesd ki az energiát egy 360 fokos fordulóval.

Veszélyek!

A legnagyobb veszély, hogy ha nincs elég energia a Looping-hoz, kaphatsz egy hatalmas csukást és akár a kupolába vagy a zsinórok közé is beeshetsz!
Mielött ezzel a trükkel próbálkozol tanulj meg magabiztosan nagy Wing-Overek-et és dinamikus Aszimmetrikus Spirálokat húzni!

 

Aszimmetrikus SAT

Leírás:

Ezt a manővert Raul Rodriguez találta ki 2000-ben. Az Aszimmetrikus SAT egy Aszimmetrikus Spirálból bevezetett SAT, melyben a forgástengely erősen dőlt (maximum 135 fok), ezért a pilóta váltakozva szintben az ernyő fölé majd alá lendül, majd az energia néhány kör után felemésztődik. A manőver során a pilótát már jelentősen megnövekedett terhelés, +3-5 G éri. Az Aszimmetrikus SAT nagyon jó felkészülési lehetőség a még extrémebb Tumbling manőverre.

Bevezetés

Építs fel egy dinamikus Aszimmetrikus Spirált jobbra. Amikor az utolsó fordulóban már lefelé lendülsz, ragadd meg a bal hevedert, tekerd rá mégegyszer a féket a kezedre (ha ez szükséges ahhoz, hogy SAT-ot húzz) és maximális testsúlyáthelyezéssel hirtelen húzz egy SAT-ot (gyorsan helyezkedj SAT pozícióba!), ugyanabban a pillanatban, amikor a következő aszimmetrikus fordulót kezdted volna (vagyis a legalacsonyabb ponton)! Ezután már csak tartanod kell a féket. A fékhúzás ne egy hirtelen, erőteljes rántás legyen, inkább egy fokozatosabb, vezetett mozdulat, nehogy véletlenül elhúzd negatívba az ernyőt (Mac Twist)!

Azt javaslom, hogy eleinte indítsd egy kicsit korábban a SAT-ot, mielőtt még teljesen az ernyő alá lendülnél, így dinamikusabb, de laposabb lesz, ezzel pedig biztonságosabb is! Ha így már jól megy, fokozatosan kezdd egyre később és késöbb, ezzel növelve a magasságot. Így biztonságosan megtanulhatod, hogyan kell magasabb Aszimmetrikus SAT-okat kivezetni.

Haladó technika:

Aszimmetrikus SAT közben húzd hirtelen még mélyebbre a jobb féket, amikor az ernyő ismét alád lő, majd engedd vissza a forduló túloldalán. Ezt a mozdulatot ritmikusan ismételve kevesebb energiát veszítesz a fordulók során, így akár még több kört is megtehetsz.

Ha a technikád nem jó, vagy az ernyőd nem elég dinamikus, a mozgás egy sima SAT-ba fog átalakulni.

Kivezetés:

Az Aszimmetrikus SAT-ot magasságától függően 2 módon lehet kivezetni.

Ha az Aszimmetrikusa SAT nem túl magas, a mozgás fokozatosan kilaposodik és egy sima SAT-tá alakul át. Ezt segítheted, ha a féket fokozatosan még mélyebbre húzod (hogy a SAT meredekebbé válljon), ahogy ez energia fogy. Habár már nem lendülsz az ernyő fölé, mégis, érezni fogod ahogy körönként pulzál egyet!

Ha az Aszimmetrikus SAT magasabb (a fellendülés szöge 120-135 fok vagy akár több) az ernyőt keményen meg kell fékezned a kivezetésnél, ugyanúgy, mint Tumbling.
Széria ernyővel, normálisan terhelve körülbelül 2-3 ilyen kört lehet megtenni biztonságosan. Azt javaslom kezdd a gyakorlást 2 körrel, és csak akkor lépj tovább, amikor a technikád már kiforrott és egészen biztos vagy benne, hogy van elegendő energia még több kör megtételéhez!
Aszimmetrikus SAT közben szintben az ernyő fölé és alá lendülsz, vagyis belülről a kupolát váltakozva a horizont alatt és felett látod.
Fékezd meg az ernyőt határozottan, mind a két fékkel a második kör végén, amikor a kupola föntről ismét a horizont felé közelít (miután másodjára is az eget láttad mögötte)! Miután az ernyő megállt elötted, engedd fel a fékeket amikor kezdessz visszalendülni alá.

Veszélyek!

A legfontosabb az ernyő helyes kivezetésének megtanulása. Ha elegendő energia nélkül kezdesz bele még egy körbe, a lendület elfogyhat, amikor éppen az ernyő fölött vagy, és kaphatsz egy óriási csukást ami után akár el is eshetsz a kupola mellett, sőt akár a zsinórok közé is!

Ne próbáld meg ezt a manővert, amíg nem vagy teljesen tisztában vele, hogy pontosan mi fog történni (mit fogsz látni belülről), különben a fordulók során könnyen elveszítheted az orientációt és nem fogod tudni hogy mikor kell megállítanod SAT-ot! Mielött megpróbálod, szimuláld a manővert még a földön, „gyakorold”, memorizáld a kivezetés helyes időpontját.
A nagy lendület miatt kisebb a veszélye, hogy bevezetéskor elhúzod az ernyőt negatívba, de azért légy óvatos, nehogy véletlenül egy hatalmas Mac Twist-tet húzzál!

A manőver során az kupola és a zsinórok rendkívüli terhelés alá kerülnek. Győződj meg róla, hogy a felszerelésed állapota megfelelő ahhoz, hogy ezeknek a nagy erőknek ellenálljon különben a zsinórok vagy akár a kupola egyes részei elszakadhatnak! Nem növeli a pilóta élettartamát az sem, ha például a fékzsinór elszakad a manőver kellős közepén…Ha ez megtörténik de valahogy sikerül staiblizálni az ernyőt, szállj le minnél hamarabb a „D” hevedert használva. Amikor valamelyik „A” vagy „B” zsinór elszakad, a terhelés a többi zsinóron hirtelen megnő, ami láncreakcióhoz vezethet és még több zsinór szakadhat el egymás után, amíg a terhelés tart. Ha az ernyő nem irányítható tovább biztonságosan, azonnal dobj mentőernyőt!

 

Mac Twist

Leírás:

A Mac Twist egy nagyon gyors és dinamikus Negatív, valamilyen lendületes manőverből bevezetve. A pilóta a tehetelensége miatt kilendül az ernyő alól miközben az az oldalára fordulva pörög egy kört (akár a pilótával egy szintben).

Ez az egyik leglátványosabb, de egyben legveszélyesebb acro manőver (a mentőernyődobások nagy hányada ebből következik be), ezért fokozatosan haladva kell megtanulnod. Mindenekelött tanuld meg nagy biztonsággal kezelni a Dinamikus Full Stall-t és a Negatívot, majd kezdd a gyakorlást kis energiabevitellel, amit csak lassan és fokozatosan növelj.

Előkészületek:

Hogy a hevederek betekeredésének rendkívül nagy veszélyét lecsökkentsd, állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet, a lábaidat húzd magad alá és készülj fel rá, hogy együtt kell forognod az ernyővel.

Bevezetés

Mac Twist-et többféleképpen is be lehet vezetni:

Ragadd meg a bal oldali hevedert és kezdj egy dinamikus fordulót jobbra, mintha egy SAT-ot akarnál bevezetni. Mielőtt még az ernyő elegendő energiát gyűjtene a SAT-hoz, hirtelen rántsd le a féket amilyen mélyre csak tudod. Az ernyő elpörög Negatívba, miközben közel egy szintben van veled.
Ez valójában nem is MacTwist (mert nem lendülsz fel), hanem egy nagyon dinamikus Negatív, de a mozgássor hasonló, ezért nagyon jó gyakorlás.

Vagy

Indíts egy Aszimmetrikus Spirált vagy Wing-Over-t. Amikor az utolsó fordulóban lefelé lendülsz ügyelj arra, hogy pontosan az ernyő közepe alá lendülj vissza, majd ragadd meg a külső oldali hevedert, és erőteljes testsúlyáthelyezés mellett gyorsan és keményen húzz egy Negatívot ugyanabban a pillanatban, amikor a következő Aszimmetrikus vagy Wing-Over fordulót kezdted volna (amikor pont az ernyő alatt vagy).

Kezdd a gyakorlást kevesebb energiával, majd ha úgy már biztonságosan megy, fokozatosan növeld a dinamikát és ezzel a Mac Twist hevességét!

Készülj fel rá, hogy az energia mértékétől és az ernyő típusától függően, fizikailag akár igen nehéz is lehet elhúzni az ernyőt Negatívba, a nagymértékben megnövekedett fékerő miatt! Ehhez akár 1-2 fékrátekerésre is szükség lehet (persze csak az adott oldalon).

Általában nem kell túl sok sebesség egy szép MacTwist bevezetéséhez. Például ahogy egy SAT vagy akár Tumbling kivezetése után visszalendülsz az ernyő alá, de 2-3 Wing-Over forduló is elegendő. Azonban minnél több az energia, annál magasabbra lendülsz és annál gyorsabban fog elpörögni az ernyő.

Mindig ugyanabba az irányba húzd a MacTwistet, amerre elötte az utolsó fordulót tetted.

Ha a bevezetés elött sok energiát gyűjtessz, akár kicsivel az alsó holtpont elhagyása után is bevezetheted a MacTwistet. Ekkor magasabbra fogsz lendülni és kicsit könnyebb is lesz átejteni az ernyőt, mert miután emelkedni kezdessz már lassulsz és ezzel csökken a fékerő is.
Ha azt akarod, hogy a MacTwist nagyon gyors legyen, akkor kell bevezetned, amikor a legtöbb az energia, tehát az alsó holtponton, vagy akár kicsivel elötte.

Kivezetés:

Tartsd az ernyőt Negatívban amíg vissza nem lendülsz alá, majd a másik oldali féket is lehúzva ejtsd át az egész ernyőt és Full Stall-lal vezesd ki. Ez a MacTwist legegyszerűbb és legbiztonságosabb kivezetési módja, amit a gyakorlásod kezdetén alkalmazhatsz. Később, ha már több gyakorlatot szerzel, meg fogod tanulni, hogyan vezesd ki Full Stall alkalmazása nélkül. Ilyenkor a MacTwist után egy pillanatra zsákesésben kell stabilizálni az ernyőt, majd ebből szimmetrikusan kiengedni és megfékezni az előrelövést.

Veszélyek!

Bármi könnyen megtörténhet, hatalmas befűződésektől a hevederek betekeredésén át, a mentőernyő dobásig…

Ha a bevezetéskor nem esik át a szárny mert nem húzod eléggé a féket az ernyő egy Aszimmetrikus SAT-ba fog kezdeni. Légy felkészülve erre és ennek esetleges veszélyeire is.

Abban a pillanatban amikor bevezeted a MacTwistet a negatív oldali szárny zsinórjai és a kupola is rendkívüli terhelést kapnak. Mielött ezzel a manőverrel próbálkozol győződj meg róla, hogy az ernyőd állapota megfelelő-e, hogy ezeket az extrém terheléseket kibírja, különben a zsinórok, de akár a kupola egyes részei is elszakadhatnak a manőver közben! Szintén nem túl egészséges, ha a fékzsinór elszakad, pont a bevezetés pillanatában. Ha ez megtörténik, de sikerül staiblizálni az ernyőt, szállj le minnél hamarabb a „D” hevedert használva. Ha az ernyő nem irányítható tovább biztonságosan, azonnal dobj mentőernyőt!

 

Misty Flip

Leírás:

A Misty Flip látszólag hasonló a Mac Twist-hez, de pozitív kivezetéssel (Full Stall nélkül).

Előkészületek:

Hogy a hevederek betekeredésének rendkívül nagy veszélyét lecsökkentsd, állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet, a lábaidat húzd magad alá és készülj fel rá, hogy együtt kell forognod az ernyővel.

Bevezetés

Vezesd be, mint egy Mac Twist-et, de várj egy kicsit tovább, és csak azután húzd meg a negatívot, miután elhagytad az alsó holtpontot és elkezdtél emelkedni.
Miután a pörgés elkezdődött engedd fel a féket enyhén fékezett pozícióba (mint egy Helikopter bevezetés után), hogy az ernyő minnél inkább nyitva maradjon.

Így kezdheted biztonságosan a gyakorlást:

Repülj egyenesen trimm sebességen, majd hirtelen húzd le az egyik oldali féket annyira, hogy az átessen. Miután az ernyő pörögni kezd, finoman engedd fel a féket, hogy megtartsd az ernyő alakját (ne csukjon el a fékezett oldal). A lendületed miatt kissé kilendülsz majd az ernyő alól. Engedd fel a féket kb 200-270 fok elfordulás után, amikor a kupola mögötted van és a belépő az ég felé néz. Ekkor az ernyő dinamikusan előrelő, ugyanabba az irányba amerről bevezetted.
Miután ez a technika már biztonságosan megy, növeld kissé a beviteli energiát például 1-2 gyenge Wing-Over fordulóval.

A bevezetéskor ernyő egy kissé oldalt is lehet (nem muszály teljesen a közepe alá belendülni, de így nem fogsz annyira magasra fellendülni), de ilyenkor mindig csak arra az oldalra húzd a Misty Flip-pet, amerre az ernyő „dől”.

Akár az ernyő fölé is lendülhetsz, ha a Misty Flip-pet az ellenkező oldalra vezeted be, mint amerre az utolsó Wing-Over fordulót tetted. Ilyenkor azonban ügyelj, hogy szimmetrikusan lendülj az ernyő alá és a bevezetéskor terhelj ki amennyire csak bírsz.

A Misty Flip leglátványosabb verziója az ún. Ass Chopper:

Indíts egy dinamikus Aszimmetrikus Spirált jobbra. Amikor már van elég energia egy Looping-hoz, erőteljes testsúlyáthelyezéssel húzz egy Misty Flip-pet balra, ugyanabban a pillanatban, mint amikor a Looping-ot húztad volna (ez fizikailag akár igen nehéz is lehet és ha nem tudod átejteni az ernyőt egy Tumblingot fogsz bevezetni!).
Ilyenkor hátrafelé lendülsz át az ernyő fölött (úgy, mint Tumbling-ban!), miközben az alattad Negatívban pörög!
Személy szerint nem javaslom ennek a gyakorlását...

Kivezetés:

Tartsd az ernyőt Negatívban körülbelül 270 fokos fordulatig, aztán engedd fel a féket, hogy az ernyő repülni kezdjen és fékezd meg keményen az előrelövő kupolát!
Akár egy egész Misty Flip láncolatot tudsz húzni, ha a kivezetéskor fennmaradó energiát felhasználod egy következő Misty Flip-hez.

Mindegy hogyan vezetted be a Misty Flip-et, AZ ERNYŐ RENDKÍVÜLI MÉRTÉKBEN ELŐRE FOG LŐNI, EZÉRT IGEN KEMÉNYEN MEG KELL FÉKEZNED, KÜLÖNBEN NAGYON KÖNNYEN BELEESHETSZ A KUPOLÁBA!

Veszélyek!

A Mac Twist összes veszélye és mindenekelött, ha nem fékezed meg eléggé az ernyőt a kivezetésnél, könnyen a kupolában találhatod magad!

 

Heliko

Leírás:

A Helikopter tulajdonképpen egy kontrollált Negatív, melyben az ernyő teljesen nyitva van, a pilóta pontosan az ernyő közepe alatt van, a forgás pedig stabil és gyors (az ernyő úgy pörög, mint egy helikopter rotorja, innen az elnevezés). A süllyedési sebesség viszonylag csekély, 2-3 m/s. Az egyik legnehezebb acro manőver, nagyon precíz ernyőkezelést igényel. Ha igazán meg akarod tanulni, jobb, ha minden mást félre teszel és csak ezt gyakorld…

Előkészületek:

Hogy a hevederek betekeredésének veszélyét lecsökkentsd, állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet, a lábaidat húzd magad alá és készülj fel rá, hogy együtt kell forognod az ernyővel.

Bevezetés

Ez a manőver rendkívül érzékeny a turbulenciákra, külünösképpen a bevezetés alatt. Ha lehet, csak teljesen nyugodt levegőben gyakorold!

A következőkben egy jobbra húzott Helikoptert írok le:

Fékezd le az ernyőt minimum sebesség közelébe. Miután már nem billeg tovább, lassú, szimmetrikus mozdulattal húzd még tovább a fékeket, hogy az ernyőt zsákesésbe vidd, ahol a fékek hirtelen könnyüvé válnak. Amikor az ernyő stabilizálódik és teljesen a fejed felett van egy határozott mozdulattal, egyszerre engedd fel a bal oldali féket, fogd meg a hevedert, a jobb féket csak tartsd meg vagy húzd tovább csupán néhány centimétert. Ekkor az ernyő teljesen nyitva, gyors és lapos pörgésbe kezd. Körülbelül negyed-fél kör után óvatosan engedd vissza a jobb féket majdnem teljesen, hogy megelőzd a szárnyvég becsukódását és stabilizáld a Helikoptert. Általában csupán 5-10 cm-t kell húznod a féken azon a ponton tartva, ahol már kezd felkeményedni. Ha a forgás stabil, de szárnyvég kissé csukva van, az azt jelenti, hogy túl mélyen tartod a féket. A pörgést gyorsítani tudod, ha testeddel kiterhelsz a „pozitív” (esetünkben bal) oldalra.

Ha a bevezetéskor az ernyő kissé elöl van az azt jelenti, hogy a zsákesés nem volt eléggé „elhúzva”, tehát a süllyedési sebesség még nem volt megfelelő. Ilyenkor általában nem is indul el a helikopter, ha csak felengedjük az egyik oldalt, hanem kicsit rá kell húzni a negatív oldalra.

Ha a zsákesésben túl sok féket húzol vagy nem engeded vissza kissé, az ernyő kissé mögéd kerül, és lassan tolatni kezd. Ez szintén nem túl ideális helyzet a helikopter indítására, mert az nagy valószínüséggel instabilan, oszcillálva fog indulni.

Helikopterben nem csupán a fékek precíz kezelése, de a helyes testsúlyáthelyezések is nagyon fontosak. A gyakorlás kezdetén a legjobb, ha végig középen tartod a tested és próbálod a fékekkel vezetni az ernyőt. Ez egyszerűen hangzik, de egy instabil helikopter közben ide-oda hánykolódsz a beülőben ami önmagában oszcillációt generálhat, mivel a fékeket a kezedben tartva akaratlanul is össze-vissza rángatod őket (ehhez néhány centiméter is elég lehet). Meg kell tanulnod hogyan kontrolláld a tested, hogy annak mozgása ne hasson ki a fékekre. Ez gyakran nagyon nehéz…

A világon igen kevés akrópilóta van, akik bármilyen oszcilláló Helikoptert képesek stabillá alakítani. Ez nem igazán egy egzakt, leírható tudás, inkább ráérzésen alapul, amit mindenkinek magának kell felfedeznie több száz és több ezer Helikopter által…
Általánosságban a következő mondható el:
Ha a pörgés instabil, a külső oldal finoman megfékezve le kell lassítani a Helikoptert. Amikor a forgás lelassul az ernyő is kissé megnyugszik és ilyenkor könnyebb stabilizálni. El kell kapni a pillanatot, amikor az ernyő ismét teljesen a fejed felett van és ekkor kell újra felgyorsítani a pörgést a pozitív oldali fék felengedésével. Mindeközben a helyes testsúlymozgások szintén sokat segíthetnek.

Kivezetés:

Ha a pörgés stabil, a Helikoptert igen egyszerű kivezetni. Csak helyezd középre a testsúlyod és finoman engedd fel a féket. A forgás hamarosan megáll és az ernyő kissé aszimmetrikusan előrelő. Ekkor finoman fékezd meg, hogy megelőzd a kupola becsukódását.

Ha a pörgés instabil, az alábbi módszerrel akkor is tisztán és szimmetrikusan kivezetheted:
Óvatosan engedd fel a negatív oldali féket csupán néhány centimétert és finoman húzd le a külső oldali féket (óvatosan, nehogy akaratlanul Full Stall-t húzz). Ennek hatására a pörgés lelassul. Engedd fel a negatív oldali féket még jobban, de a másik oldalt tarts továbbra is fonoman fékezve, ettől az ernyő megáll majd előrelő (ezt fékezéssel kontrolláld, nehogy elcsukjon).

Vagy

A kivezetés másik módja a Full Stall, ami bár kevésbé elegáns, de kezdetben egyszerűbb és sokkal biztonságosabb is, legfőképpen, ha az ernyő oszcillálni (billegni) kezd. Idővel azoban rá fogsz érezni, hogyan vezesd ki még a legcsúnyábban oszcilláló Helikoptereket is anélkül, hogy Full Stall-t kelljen húznod (lásd a fent leírt módszereket).

Veszélyek!

A Negatív összes veszélye. Mielőtt ezzel a manőverrel próbálkozol, tanuld meg nagy biztonsággal kezelni a Full Stall-t!

 

SAT to Heli

Leírás:

A Coconut Spin egy Negatívos kivezetése a SAT-nak.

Előkészületek:

Hogy a hevederek betekeredésének veszélyét lecsökkentsd, állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet, a lábaidat húzd magad alá és készülj fel rá, hogy együtt kell forognod az ernyővel.

Bevezetés

Vezess be egy SAT-ot, majd fokozatosan húzd mélyebbre a féket. Ettől a forgás lelassul és a SAT egyre meredekebb lesz míg legvégül a fékezett oldal átesik és ahogy visszalendülsz az enryő alá a mozgás Negatívban folytatóik.
Lehet, hogy elsőre ez nem fog sikerülni, mert a fékerő nagyon nagy lesz. Esetleg mégegyszer rá kell tekerned a fékzsinórt a kezedre, hogy át tudd húzni az ernyőt a holtponton. Miután a szárny alakja kezd megtörni a fékerő mérséklődik, majd mikor a Negatív megindul hirtelen teljesen le is csökken. Minnél erőteljesebben húzod a féket, az átmenet Negatívba annál gyorsabb és hevesebb lesz!

Amikor visszalendülsz az ernyő alá fokozatosan helyezd középre a tested SAT pozícióból ezzel együtt pedig engedd fel a féket is és ha a technikád jó a forgás Helikopterben folytatódik tovább.

Kivezetés:

Vezesd ki az ernyőt, mint egy Negatívot vagy Helikoptert.

Veszélyek!

A SAT és a Negatív összes veszélye.
Szerencsére az átvezetés alatt a hevederek betekeredésének veszélye átmenetileg kisebb, mivel nem hirtelen, hanem csak fokozatosan kezdesz el Negatívban pörögni.

 

Heli to SAT

Leírás:

Ez a manőver egy nagyon lassú bevezetése a SAT-nak, Helikopterből. Nagyon precíz ernyőkezelést igénylő, nehéz manőver.

Előkészületek:

Hogy a hevederek betekeredésének veszélyét lecsökkentsd, állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet, a lábaidat húzd magad alá és készülj fel rá, hogy együtt kell forognod az ernyővel.

Bevezetés

Vezess be egy Helikoptert jobbra. Amikor a forgás a lehető legstabilabb, kezdd el kivezetni a Helikoptert a jobb fék felengedésével és hagyd, hogy a kupola kezdjen aszimmetrikusan előrebólintani, miközben a jobb fékkel nagyon finoman kontrolláld a mozgást. Ahogy a kupola előrelő, a jobb szárnyvég magasabban lesz (úgy, mint SAT-ban) és az ernyő lassan kezd sebességet gyűjteni. Mindeközben ragadd meg a bal oldali hevedert, told ki amennyire csak tudod, helyezkedj SAT pozícióba, majd a jobb fék óvatos visszahúzásával (csakis akkor, amikor már elegendő erőt érzel a fékzsinóron) finoman indítsd el a SAT-ot.

Kivezetés:

Vezesd ki, mint egy sima SAT-ot.

Veszélyek!

A Helikopter és a SAT összes veszélye. Ha az időzítésed rossz és túl korán akarod bevezetni a SAT-ot amikor még nincs elég energia, vagy túl sok féket húzol, az alsó szárny könnyen elcsukhat, aminek általában egy óriási befűződés lesz az eredménye!

 

Heli to Heli

Leírás:

A Twister a Helikopter irányának megfordítása (Helikopterezés az egyik, majd rögtön a másik irányba, kivezetés nélkül). Az egyik legnehezebb akró manőver ami rendkívül precíz ernyőkezelést igényel.

Előkészületek:

Hogy a hevederek betekeredésének veszélyét lecsökkentsd, állítsd a beülődet ülő pozícióba, a mellhevedert engedd ki amennyire lehet, a lábaidat húzd magad alá és készülj fel rá, hogy együtt kell forognod az ernyővel.

Bevezetés

Vezess be egy Helikoptert jobbra. Amikor a pörgés már stabil, a bal féket finoman átesési pontig lehúzva állítsd meg a forgást és vidd az ernyőt ismét zsákesésbe (mindkét féket átesési ponton tartva). Stabilizált a zsákesést majd indíts egy Helikoptert az ellenkező irányba, a jobb fék felengedésével.
Annál szebb a manőver, minnél inkább nyitva marad az ernyő az átvezetés során, azonban egy kis mértékű fülcsukódás általában bekövetkezik, amikor az ernyő ismét zsákesésbe kerül.

Ha meg akarod tanulni ezt a manővert, először azt kell gyakorolnod, hogyan vezess be Full Stall-ból Helikoptert: miután az ernyő átesik, lassan engedd fel a féket és stabilizáld a Full Stall-t. Ezután óvatosan engedd még feljebb a fékeket, egészen addig amíg az ernyő szinte teljesen ki nem rendeződik és pontosan fölötted van (ne hagyd előrelőni!), zsákesési helyzetben. Ekkor indítsd el a Helikoptert valamelyik oldali fék felengedésével.

Kivezetés:

Vezesd ki, mint egy sima Helikoptert.

Veszélyek!

A Helikopter összes veszélye, különös tekintettel a hevederek betekeredésére.
Mivel Helikopterben az ernyőnek nincsen vízszintes irányú sebessége, az átesési pont jóval magasabb fékpozíciónál található, így csupán nagyon finom, néhány centiméteres kézmozdulatokra van szükség az egész manőver során!

 

Tumbling

Leírás:

Ezt a manővert Raul Rodriguez találta ki 2001-ben. A Tumbling tulajdonképpen egy Looping-ból bevezetett SAT. Jelenleg ez a legdinamikusabb manőver, mely során a pilótát akár több mint +6 G is passzírozhatja a beülőbe (látáskiesés +4.1, eszméletvesztés +5.4 G-től lehetséges, igaz nem ilyen rövid távú terheléstől). A mozgássor nagyon hasonlít az Aszimmetrikus SAT-hoz, de a Tumbling még dinamikusabb és akár olyan magas is lehet, hogy az első körben a pilóta az ernyő közepe fölött lendül át.
Ez az egyik leglátványosabb, de legveszélyesebb akró manőver.

Bevezetés

A következőkben egy balra húzott Tumbling-got írok le le:

Indíts egy Aszimmetrikus Spirált jobbra. Amikor már van elég dinamika egy Looping-hoz (de inkább még több is!), húzz egy SAT-ot balra maximális testsúlyáthelyezéssel (SAT pozíció!), ugyanabban a pillanatban, amikor a Loopingot húztad volna.
Röviden, ha egy jobbos Aszimmetrikus Spirálból jobbra húzol egy SAT-ot, az Aszimmetrikus SAT, ha viszont balra, az Tumbling lesz.

Vagy

Dinamikus ernyővel húzhatsz Tumblingot nagy Wing-Over-ből is, ugyanezzel a technikával, de légy óvatos, mert a Wing-Over-ben nincs annyi energia! Tartsd szem elött: dinamika = biztonság!

A legfontosabb, hogy elegendő energiát gyűjts a bevezetéshez. Néhány dinamikus akró ernyővel akár 2-3 Wing-Over forduló is elég lehet egy szép Tumbling bevezetéséhez, „széria” ernyővel azonban általában elengedhetetlen, hogy egy jól időzített és igen dinamikus Aszimmetrikus Spirállal szerezz elegendő lendületet, hogy a Tumbling második körét is biztonságosan befejezd.
Ha sok energiára van szükséged, próbáld meg a következő technikát:

Vezess be egy Merülőspirált fékezéssel és testsúly áthelyezéssel. Ügyelj arra, hogy a külső oldali szárnyvég ne csukjon el, mert ezzel sok energiát veszíthetsz (ezt finom külső oldali fékezéssel megakadályozhatod). 1-2 kör után, amikor a belépő kezd leborulni a horizont felé és már elég nagy a sebességed, gyorsan engedd fel a féket és terhelj ki a külső oldalra, mintha hirtelen akarnád kivezetni a spirált, hogy egyből az ernyő közepe alá lendülj vissza. Mielött azonban még elérnéd ezt a pontot, indíts egy aszimmetrikus fordulót (ugyanarra az oldalra) erőteljes testsúlyáthelyezéssel és fékezéssel, jóval korábban, mint ahogy azt szoktad egy rendes Aszimmetrikus Spirálban. Ez a forduló nagyon dinamikus lesz, ideális egy Tumbling bevezetéséhez: kezd a testsúlyáthelyezést viszonylag korán, rögtön miután elhagyod a felső holtpontot, majd húzd a féket mikor belendülsz a kupola alá, vagy csak egy kicsit hamarabb.

Haladó technika:

Ha a féket simán csak lenntartod, néhány ernyőtípussal a második Tumbling kör magasabb lesz, mint az első. Amikor a pilota az ernyő fölé lendül a második körben, az energia mértéke a legalacsonyabb szintre süllyed a manőver alatt. Ezekben a pillanatokban, mivel a fék nagymértékben húzott állapotban van, az ernyő még meredekebbre áll a SAT pozícióban (ezen a rövid perióduson kívül ez nem történhet meg, mert a nagy sebesség és a magas kupolanyomás miatt a fék túl kemény). Emiatt a második kör magasabb lesz, de kevésbé dinamikus.
Ha ezt szeretnéd megelőzni engedd fel a féket kissé a második kör tetején.
Ha szeretnéd megtartani az első kör energiáját és magasságát, csináld ugyanezt az első körben is (a fék felengedésével az ernyő gyorsabban lő előre így több energiát gyűjt). Ebben az esetben húzd vissza a féket abban a pillanatban, amikor a legnagyobb terhelést érzed, mikor az ernyő kezd „alád lőni”. Ezt a technikát láthatod a Tumbling videó klippben is.

Kivezetés:

Fékezd meg az ernyőt amikor ismét előrelő, ugyanúgy, mint Aszimmetrikus SAT-ban. Ha a fennmaradó energia számottevő, lehet, hogy igen keményen kell fékezned, hogy megállítsd az ernyőt, különben ha mégegyszer fölé lendülsz egy óriási csukást fogsz kapni aztán szabadesésben elesel a kupola mellett, vagy akár a kupolába! A kivezetéskor az ernyő könnyen „U” alakba törhet az erőteljes fékezéstől (ez nagyobb oldalviszonyú ernyőkre jellemző).

Ha a lendületed már fogyóban, Full Stall-lal is biztonságosan kivezetheted a Thumbling-ot, amikor visszalendülsz az ernyő alá.

Csakúgy mint az Aszimmetrikus SAT-ban a kivezetés helyes időzítése rendkívül fontos (emiatt elengedhetetlen, hogy nagy gyakorlattal rendelkezz az Aszimmetrikus SAT-ban, mielött a Tumbling-gal próbálkozol)! Szériaernyővel 2 körös Tumblingokat végezhetsz biztonságosan. A legjobb akrópilóták a legdinamikusabb ernyőkkel képesek akár 3-4 körre is, de az már inkább Ritmikus SAT, mintsem egyszerű Tumbling.

Haladó technika:

Tumbling kivezetéskor az ernyő általában nagyon dinamikusan és emellett aszimmetrikusan lő előre (sokkal jobban, mint Aszimmetrikus SAT-ban), és ha ezt nem tudod megfogni az alsó szárny (külső oldal) nagyon könnyen becsukódhat. Hogy az előrelövés minnél szimmetrikusabb legyen, kövesd ezt a technikát:
Engedd fel kissé a fékezett oldalt (esetünkben bal) a második körben, amikor az ernyő már a fejed fölött van és készül előrelőni (ha a fentebb leírt „haladó technikát” is alkalmaztad, akkor ebben a pillanatban a fék már felengedett állapotban van). Egy pillanattal később kezd meg a kivezetést, de először csak a jobb fékkel, majd csak azután húzd mellé a balt is.
Mivel a Tumblingban a bal oldali szárny van feljebb, ezért ha a bal féket felengeded majd először csak a jobb oldalt fékezed a belépő be fog fordulni a horizonttal párhuzamosan (a bal oldal kissé felgyorsul, a jobb lelassul) és így könnyebben, biztonságosabban meg fogod tudni állítani az előrelövő kupolát.

Veszélyek!

Az Aszimmetrikus SAT összes veszélye megsokszorozva, továbbá ha nem vezeted ki időben a manővert és nincs elég energia a következő kör megtételéhez, nagyon nagy a veszélye, hogy beesel a zsinórok közé vagy akár a kupolába!

A nagy lendület miatt kisebb a veszélye, hogy bevezetéskor elhúzod az ernyőt negatívba, de azért légy óvatos, nehogy véletlenül egy hatalmas Mac Twist-tet húzzál!

A manőver során az kupola és a zsinórok rendkívüli terhelés alá kerülnek. Győződj meg róla, hogy a felszerelésed állapota megfelelő ahhoz, hogy ezeknek a nagy erőknek ellenálljon különben a zsinórok vagy akár a kupola egyes részei elszakadhatnak! Nem növeli a pilóta élettartamát az sem, ha például a fékzsinór elszakad a manőver kellős közepén…Ha ez megtörténik de valahogy sikerül staiblizálni az ernyőt, szállj le minnél hamarabb a „D” hevedert használva. Amikor valamelyik „A” vagy „B” zsinór elszakad, a terhelés a többi zsinóron hirtelen megnő, ami láncreakcióhoz vezethet és még több zsinór szakadhat el egymás után, amíg a terhelés tart. Ha az ernyő nem irányítható tovább biztonságosan, azonnal dobj mentőernyőt!

Mint láthatod, ez egy nagyon összetett manőver (Aszimmetrikus Spirál, Looping, SAT és még egyebek kombinációja). Ne próbálkozz vele, amíg nem tudod nagy biztonsággal végrehajtani szinte az összes többi acro manővert!

 

Ritmic SAT

Leírás:

Ezt a manővert David Arrufat találta ki és mind a mai napig csupán néhány acro pilóta képes készségszinten végrehajtani. A Ritmikus SAT egy SAT, mely fokozatosan Tumbling-gá alakul, ritmikus fékezéssel növelve a forgástengely meredekségét. Rengeteg gyakorlást igénylő manőver.

Bevezetés

Vezess be egy SAT-ot jobbra. Lehetőleg ne a jól megszokott módon, hanem úgy, hogy előtte fűtsd meg jobban, hosszabban a spirált, hogy ezzel is több energiát gyűjts. Ha így vezeted be a SAT-ot, sokkal több kezdeti energia fog rendelkezésedre állni a Rythmic SAT felépítéséhez. Amint behúztad a SAT-ot, lehetőleg ne várj ebben a pozícióban (különben ezalatt csak lelassul a pörgés), hanem inkább egyből, határozott mozdulattal engedd fel a féket, amitől az ernyő dinamikusan alád lő. Várj egy pillanatot amig az ernyő alád kerül, majd húzd vissza a féket gyorsan, és ezúttal már jó mélyre is, majd ismét hirtelen engedd fel a féket. Az első néhány körben a fékezés-felengedés ritmusa igen gyors, mivel ilyenkor még nagyon gyorsan megteszel egy teljes kört, míg amikor már kezdessz magasabbra lendülni a kupola fölé, a sebességed és ezzel a ritmusok üteme is lassul. Ismételd ezt a mozdulatot ritmikusan és ha a technikád precíz, minden körben kicsivel magasabbra fogsz lendülni, egyre több energiával. Minnél magasabb a Ritmikus SAT annál kevesebbet kell játszanod a fékkel (az Infinity Tumbling-ban, amikor a pilóta szabályosan a kupola fölött lendül át már egyáltalán nem kell fékezni az ernyőt!).
Ha azt érzed, hogy a fékezgetésekre az ernyő csak nyeklik-nyaklik, a szárnyvégek becsukódnak, stb. a ritmusod illetve a fékezés módja nem megfelelő. Figyelj ezekre a jelekre és inkább mindig vezesd ki a manővert időben, mint, hogy egy körrel később egy nagy csukás/befűződés vessen véget neki...

Vagy

Ritmikus SAT-ot fel lehet építeni Aszimmetrikus SAT-ból bevezetve is, ugyanezzel a technikával.

Kivezetés:

Vezesd ki mint egy Aszimmetrikus SAT-ot vagy Tumbling-ot, attól függően, hogy épp melyik stádiumban vagy.

Veszélyek!

A Tumbling összes veszélye.
Thumbling-hoz képest a Ritmikus SAT-ban kevesebb a dinamika ezért nagyon oda kell figyelned, hogy mikor vezeted ki, mert ha elegendő energia nélkül kezdesz meg egy következő kört, könnyen a kupolában találhatod magad!

 

Szinkron Spirál

Leírás:

A Szinkron Spirált a Safety Acro Team találta ki 2000-ben. Nagyon látványos manőver. Két pilóta egymással szemben, közös forgásközéppont körül Merülőspirálozni kezd. Ahogy a spirál egyre gyorsul, az ernyők egyre közelebb kerülnek egymáshoz és végül akár össze is érhetnek!
Rendkívül veszélyes manőver. Ha az összhang a két pilóta között megbomlik, nagyon könnyen összeütközhetnek.

A Szinkron Spirál továbbfejlesztett változata a Szinkron Halálspirál (Shynchro Ground Spiral), amikor a pilóták egészen a talajig (vízig) folytatják a manővert, mely aztán egy földérintő spirálban fejeződik be…

 

Molinetti(pitch pendulum synchro)

Leírás:

Ezt a manővert a Rodriguez testvérek, Félix és Raul találta ki 2001-ben.

Két pilóta egymás mellett ellentétes ritmusra nagy delfinezésbe (hintázásba) kezd, a fékeket és a gyorsítót használva. Mialatt az egyik felfelé megy, a másik lefelé és így tovább. Amikor a hinták amplitudója már elég nagy, a két pilóta egy vonalba helyezkedik és innentől felváltva, egymás felett illetve alatt delfineznek tovább. Természetesen, ha az időzítés elcsúszik, könnyen összeütközhetnek.

 

SAT rodeo

Leírás:

Míg az egyik pilóta SATozik, partnere Spirálozik körülötte. Sok gyakorlást igényel, hogy a spirálozó pilóta stabilan, folyamatosan közel és egy szintben tudjon maradni, ne pedig ovális pályát írjon le, hol távolodva, hol közelítve.

 

Helico Rodeo

Leírás:

Az egyik pilóta stabilan Helikopterezik, miközben partnere Spirálozik körülötte. Ez akár olyan szoros is lehet, hogy az ernyők összeérnek.
Sok gyakorlást igényel, hogy a spirálozó pilóta stabilan, folyamatosan közel és egy szintben tudjon maradni, ne pedig ovális pályát írjon le, hol távolodva, hol közelítve.

 

 

 

 

 

 

Helico Landing

Leírás:

A Helikopteres Landolás egy viszonylag egyszerű, de látványos manőver. Ez tulajdonképpen egy földközelben húzott Negatív.

Alap technika:

Tekerd rá egyszer a féket a kezedre az egyik oldalon (mondjuk legyen a jobb) és ülj ki a beülőböl. Kb 2 méter magasan széllel szemben mind a két fékkel lassítsd le ernyőt annyira, hogy a földhöz viszonyított sebességed a lehető legkisebb legyen. Ezután hirtelen engedd fel a bal oldali féket (akár meg is foghatod a heverdert), ezzel egyidőben pedig húzd le teljesen a jobb féket és tartsd is ott. Ekkor az ernyő pörögni kezd, te pedig körülbelül 180 fok elfordulás után földetérsz. Ha mindent jól csináltál, a talajfogás viszonylag puha lesz.

Haladó technika:

Ennél látványosabb helikopteres leszálláshoz kell egy kis energia.
Például: 3-4 méter magasan a föld fölött lassítsd ki az ernyőt, majd hirtelen engedd fel a fékeket és hagyd, hogy előrebólintson. Az inga alján a közvetlenül a föld fölött kell elhaladnod (ha van elég sebesség akár meg is érintheted a beülővel, mert még vissza fogsz emelkedni kissé). Pont mikor az ernyő alá lendülsz vagy egy pillanattal később dinamikusan húzd le az egyik oldali féket, hogy elinduljon negatívba. Miután megindul a forgás engedd vissza a féket, ugyanúgy, mint Helikopter bevezetéskor. Ettől az ernyő nyitva marad (nem csuk el a negatív szárnyvég) és a pörgés is gyorsabb lesz. Amikor földetérsz az ernyő még mindig a levegőben lesz így van időd ráfogni az „A” hevederekre, hogy visszahúzd a fejed felé. Ha a technikád jó, az ernyő nem is fogja érinteni a földet!

Veszélyek!

Természetesen a legnagyobb veszély, hogy túl durván érsz földet és megütöd magad, ezért inkább csak hóban vagy homokon gyakorolj, alacsonyabb magasságból (maximum 1-2 méter) és mindig bakancsban! Különben nem a magasságon, hanem a technikán múlik a dolog!
Ha nem húzod le eléggé a féket az ernyő nem megy el Negatívba hanem egy meredek fordulóba kezd és odacsattansz a földhöz.
Soha ne gyakorold ezt a manővert egyenetlen talaj fölött (sziklás, gödrös stb), erős szélben illetve szélcsendben, mert földetéréskor a horizontális sebességed túl nagy lesz és nagyot eshetsz!

 

Infinity Tumbling

Ground Spiral

forrás: justacro